Naar aanleiding van onderstaand artikel van afgelopen zaterdag is Sleutelstad verder gaan zoeken en sprak onder andere ook met wethouder Robert Strijk en Alex van Gangelen, ambtenaar bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Hieronder als je op de foto klikt het artikel en filmpje van het interview met van Gangelen.
Leiden is een echte waterstad met 88 bruggen en 28 kilometer aan singels en grachten. Steeds meer mensen hebben een eigen bootje en ook uit de omliggende gemeenten weten veel botenbezitters Leiden te vinden. Het is daarom dan altijd gezellig druk op het water.
Zelf ben ik ook regelmatig op het water te vinden. Even een rondje varen is een soort vakantie van een paar uur.
Die 88 bruggen in de stad zijn prachtig natuurlijk.
Een aantal bruggen kan ook een probleem opleveren, ze zijn laag en veren niet mee. Als je dan je hoofd stoot komt het behoorlijk aan.
Nu vind ik persoonlijk dat dit een kwestie van opletten is, ik buk echt bij elke brug al weet ik dat het zo nu en dan niet echt hoeft.
De overheid denkt daar schijnbaar anders over en gaat ons weer eens betuttelen. Van de week kwam ik er via via achter dat volgende week alle Leidse botenbezitters en rondvaartbedrijven een brief gaan ontvangen waarin staat dat Leiden samen met Utrecht en Appingedam meedoet aan een veilig- en zichtbaarheid pilot.
Vanaf het komend vaarseizoen moeten alle schippers tussen schemer en zonsopgang een veiligheidshelm met 360° witlicht dragen om duidelijker herkenbaar te zijn en uit veiligheid tegen het stoten.
Ik snap best dat het regelmatig fout gaat, maar dat ligt niet alleen aan de schippers maar ook vaak aan de passagiers. Maar laat ik mijn mond maar houden anders moeten volgend jaar de passagiers ook zo’n helm op.
Ik heb even een en ander uitgezocht en kwam er achter dat er de eerste weken waarschuwend wordt opgetreden en daarna handhavend, dus met bekeuringen. Dat kan leuk worden na de Peurbakkentocht als al die Peurbakken in het donker terugvaren naar huis. Geen mens natuurlijk die zo’n helm heeft.
Ik moest afgelopen week even bij Tijssen Watersport zijn en daar stond de veiligheidshelm al op de toonbank. Bij Tijssen weten ze ook niet of het echt gaat helpen en of de pilot slaagt . (zie reactie eigenaresse in het filmpje)
Donderdag sprak ik bij de verkiezingsuitslagenmiddag in het Stadhuis wethouder Robert Strijk en ook hij was op de hoogte van de maatregel die bij aanvang van het nieuwe vaarseizoen ingaat. Hieronder zijn uitleg over de nieuwe vaarregel in Leiden.
14 reacties
Met wethouder Waal hebben we indertijd voor elkaar gekregen dat de doorvaarthoogte van bruggen in Leiden 1,65 meter moet zijn/worden. Dit naar aanleiding van een rapport over de Kleine Waterrecreatie i.s.m de Roeibond en het Watersportberaad met o.a. dit voorschrift.
Ik vraag me af wanneer het 1 april is in Leiden.
Gaat in op 1 april zeker?
Te idioot voor woorden dit weer, ik zit verbijsterd achter de computer, welke idioot heeft dit bedacht? Vergeten ze niet dat we ook nog verplicht een reddingsvest, een vuurpijl en een reddingsvlot mee moeten nemen? Laten we iedereen Leiden uit jagen. Volkomen onzinnig idee, eigen verantwoordelijkheid lijkt mij dit. Trekken ze de kosten af van het liggeld? Ze zijn helemaal gek geworden! Laat de gemeente eerst wat doen aan alle gevaarlijke situaties die ze zelf maken zoals de onhoudbare situatie voor fietsers, voetgangers en auto’s op en om de beestenmarkt.
Het is bijna 1 april. Op de foto staat een fietshelm van een bekend merk waarop een lampje is gezet. Verzin iets leukers Emile
Leuke 1 april-grap
Zeker 1 april grap of zo. Ik vond in Leiden heel mooi gezicht om te varen. De ene foto jij en je hond heel leuk geworden. Heb jij ook zo boot? Mooie foto’s. Dan zie ik weer terug!!!!
Ik ben het helemaal eens met deze maatregel lévensgevaarlijk die bruggen;-) Het staat je vast heel goed
😉 vind hem nu al leuk
Zelfs de Paashaas is het haasje dit jaar, dus ook ik vrees voor 1 april. Op de Leidse grachten zal ongetwijfeld een vaarreglement van toepassing zijn waarin is opgenomen dat er bij duisternis verlichting aan stuur- en bakboordzijde moet worden gevoerd. Ook zal er m.n. bij lage bruggen de doorvaarthoogte zijn aangegeven.
Goed gezegd hoor Hans van Dalsum, ik ben het helemaal met je eens. Veiligheidsvestjes en zelf veiligheidsgordels zouden ze moeten verplichten. Wellicht moeten en middenvaargeul Veiligheidsvangrailzen geplaatst worden. Ook stoplichten zouden het aantal aanvaringen kunnen voorkomen. Ik moet er niet aan denken dat mijn kinderen en kleinkinderen iets zou kunnen overkomen. Kunnen we niet eigen plaatselijke politieke parij hiervoor oprichten?
Zoiets als: Vrijheid op de singels en grachten zonder het milieu te verkrachten!
Dat je rondom schijnend licht moet voeren is logies maar het lijkt mij erg sterk dat de schipper zijn hoofd stoot.
Zo wel wordt het tijd dat de schipper naar huis gaat en gaat slapen.
Slechte 1 April grap……
Goed plan. Die bruggen zijn ook heel gevaarlijk. Eigenlijk zijn die grachten sowieso gevaarlijk. Je kunt er zó in vallen. Kunnen ze die grachten niet beter dempen? 😉